top of page

Miriam Parkman - VĂ€vningen tar plats

Miriam Parkman Ă€r vĂ€vare och aktuell med en egen kollektion för Indigofera. I vĂ„ras slĂ€ppte hon boken Att vĂ€va som Ă€r en modern handbok i vĂ€vning. Miriam Ă€r Ă€ven kĂ€nd i vintagekretsar för sin omisskĂ€nnliga stil och nĂ€sa för 40-60-talsestetik. Vi trĂ€ffade Miriam i hennes ateljĂ© i Årsta och fick över en kopp kaffe och goda bullar höra hennes historia och tankar om hantverket.


Hur kommer det sig att du vÀver?

Jag har Ànda sedan jag var liten varit intresserad av klÀder och textilt hantverk. Mamma hade en jÀttestor utklÀdningslÄda som vi lekte mycket i, hon handlade mycket av de plaggen pÄ auktion och second hand och var noga med att poÀngtera att de var en skandal att det bara lÄg dÀr och att ingen tog hand om dem. Dessutom sÄ vÀvde och stickade min farmor mycket. Jag var inte med henne pÄ vÀvstugan eller sÄ, men hon producerade mycket textil i min nÀrhet och jag umgicks mycket med henne. SÄ en kan vÀl sÀga att jag har det med mig frÄn barnsben. Jag valde programmet hantverk, mode och design med inriktning mode och skrÀdderi pÄ gymnasiet men sedan gjorde jag helt andra saker i ungefÀr fem Är innan jag började kÀnna att det kanske Àr nÄgot med textil ÀndÄ. Jag visste inte vad jag skulle göra hÀrnÀst men fick nys om HV (Handarbetets vÀnners Skola pÄ DjurgÄrden i Stockholm, reds anm.). DÀr hittade jag helt rÀtt. Jag gick dÀr 2013-2016. Jag tyckte att det var vÀldigt roligt och vÀvningen kopplade an till sÄ mycket som jag redan gillade med 40-60-talsdesign. Jag hade till exempel mycket sparade inspirationsbilder pÄ textil och nÀr jag började vÀva förstod jag hur de var gjorda och fick jÀttemycket lust att göra det sjÀlv. Och sen passade det mig ganska bra med vÀvningens frihet. Man kan utnyttja vÀvningen i olika tekniker och fÄ den att bli ganska grov och ta plats. Det passar ocksÄ mig att arbeta med nÄgot som i mÄngas ögon pÄ nÄgot sÀtt Àr lite passé för det Àr jag redan ÀndÄ.



Vad vÀver du och hur beskriver du ditt uttryck?

Det Ă€r en blandning av 40- till 60-talsestetik och naturen, fĂ€rg och form i ett abstrakt uttryck. Jag vĂ€ver mest rya och röllakan, framförallt det som kallas för slitrya, som Ă€r ett traditionellt tĂ€cke. Den blir mjuk och Ă€r inte sĂ„ hĂ„rt gjord som en matta som ska klara slitage pĂ„ golvet, utan Ă€r slagen mer som en filt. Tung som en matta, mjuk som en filt. Ryan med dess lĂ„nga nockor – luggen – gĂ„r ocksĂ„ att variera vĂ€ldigt mycket i lĂ€ngd. Det Ă€r ett sĂ€tt att fĂ„ ull och garn att verkligen synas. Jag anvĂ€nder mycket begagnat garn för det hĂ„ller bĂ€ttre kvalitet Ă€n det som finns att köpa nu för tiden. Förr fanns det fler kvaliteter att vĂ€lja pĂ„.


Vad inspirerar dig?

Jag inspireras av 40-, 50- och 60-talsestetik. Jag tittar mycket pÄ hem-miljöer frÄn den tidsperioden med naturmaterial som trÀ, glas, sten och textil. Jag kan bli inspirerad att skapa textil till sÄdana rum. Och sen Àr det resor jag gör sjÀlv. Mest inspireras jag av landskap, fÀrger pÄ mark och berg, klippor, skog och vatten. SÀrskilt vatten.

Till exempel Ă€r mitt examensarbete frĂ„n HV – Högakustenryan – inspirerat av höga kusten dĂ€r jag varit i hela mitt liv. Mönster och fĂ€rger Ă€r tagna frĂ„n naturen, som om man tittar vĂ€ldigt noga pĂ„ en klipphĂ€ll med lava och mossa eller som om man ligger i vattnet och tittar upp igenom ytan mot himlen. Ibland kan jag ha en kĂ€nsla utan att man riktigt vet vad det Ă€r för nĂ„gonting och nĂ€r det Ă€r fĂ€rdigt sĂ„ ser jag vad det var jag inspirerades av.


VarifrÄn kommer ditt intresse för klÀder och vintage?

Jag har alltid haft annorlunda klÀder Àn vad andra har haft. Jag tyckte att det var roligt. Under gymnasiet började jag dansa lindyhop ocksÄ. DÄ hade youtube kommit och man sÄg gamla klipp och blev sÄ nyfiken pÄ vad det var för nÄgonting. SÄ dÄ började jag dansa och det var en tunnel ner i nörderi. Det Àr över tio Är sedan nu. Jag lever inte nu som jag gjorde dÄ, du vet som en sjuttonÄring kan bli. VÀldigt insatt sÄdÀr utan nyanser. Det Àr svÄrt att sÀga exakt vad det Àr, men jag trivs vÀldigt bra med den musiken och den scenen och nÀr jag flyttade till Stockholm direkt efter studenten sÄ hade jag redan kompisar frÄn den scenen.

NÀr jag började pÄ HV gick jag vÀldigt mycket upp i det och det blev sÄ att jag valde det i stÀllet för dansen, Àven om jag dansar idag ocksÄ. Jag har alltid gÄtt lite mellan scenerna och Àr inte strikt.

Nu kan jag vara ganska bekvÀm med att det jag gör Àr en kombination av allt. Förut kÀnde jag att jag var tvungen att nischa mig om jag ska jobba med vÀv och hantverk sÄ mÄste jag ha den approachen. Men nu ser jag att jag sjÀlv inte tycker att det Àr roligt. Jag tappar intresset direkt om nÄgon pÄ sociala medier bara lÀgger ut grejer om sitt hantverk. PÄ min instagram fÄr en se hela mig. Och allt jag gör gÄr ÀndÄ ihop, pÄ nÄt vis.



Du jobbar ocksÄ med projekt kopplade till klÀder och mode. BerÀtta!

Ethel Sharp Ă€r ett litet mĂ€rke som jag gör tillsammans med en sömmerska som heter Amanda som hjĂ€lpte mig att sy en jacka nĂ€r jag fortfarande gick pĂ„ HV. Jag gör bakstycket till jackan – en platt vĂ€v som man gör genom att plocka i stĂ€llet för att skyttla eller knyta – och Amanda syr. Jackan Ă€r ett fenomen i vintagevĂ€rlden, den heter chimayo och namnet kommer frĂ„n en liten by i New Mexico i USA som under 30-50 talet gjorde en jacka som var superpopulĂ€r för turister. PĂ„ den tiden var det mycket sĂ„ att man Ă„kte till western och bodde pĂ„ nĂ„n ranch och levde cowboyliv pĂ„ skoj. DĂ„ köpte man mycket souvenirer helt enkelt. Det byggde den moderna westernstilen som jag Ă€lskar men som ju Ă€r lite pĂ„ lĂ„tsas. Skillnaden frĂ„n idag Ă€r att de dĂ„ var hantverksmĂ€ssigt producerat Ă€ven om det var pĂ„ lĂ„tsas. De har blivit superpopulĂ€ra och vĂ€ldigt dyra, vilket jag tycker Ă€r störigt sĂ„ jag ville göra en egen variant. Men i svensk version i manchester efter Algotsmodell.* Det Ă€r en slags motsats till fast fashion. Vill man bestĂ€lla sĂ„ gör man det pĂ„ vĂ„r hemsida Ethel Sharp. DĂ„ vĂ€ver jag efter kundens önskemĂ„l och sĂ„ syr Amanda pĂ„ bestĂ€llning. Och sĂ„ fĂ„r man vĂ€lja komplementmaterial, manchester, lĂ€der eller mocka. Jag har ocksĂ„ just slĂ€ppt en kollektion – High Coast Collection – tillsammans med det svenska mĂ€rket Indigofera som gör herrklĂ€der. Det Ă€r en minikollektion bestĂ„ende av tvĂ„ plĂ€dar och en liten damkollektion som i designen utgĂ„r frĂ„n min arbetsvardag. NĂ€r jag valde att bli egen var det inte för att stĂ„ i vĂ€vstolen varenda dag utan ocksĂ„ för att ha tid att göra projekt som det hĂ€r.



I vÄras slÀppte du din första bok, hur kommer det sig?

Ariana gick pĂ„ HV samtidigt som jag. Vi har lĂ€rt oss pĂ„ samma sĂ€tt, vĂ€ver mycket i likadana tekniker och anvĂ€nder ofta samma material men fĂ„r Ă€ndĂ„ helt olika resultat. Vi har olika stil och ocksĂ„ olika ingĂ„ng och filosofi till vĂ€vningen. Medan jag vill att uppsĂ€ttningen ska vara sĂ„ enkel som möjligt sĂ„ att jag sedan kan formge och bestĂ€mma exakt vad jag vill göra under tiden jag vĂ€ver, sĂ„ vill Ariana göra de mest matematiskt avancerade bindningar och mönster i förvĂ€g för att sedan bara kunna vĂ€va pĂ„ sĂ„ att det blir klart. Det Ă€r det som Ă€r sĂ„ hĂ€ftigt med vĂ€v – att det finns sĂ„ stor variation. Vi Ă€r vĂ€ldigt olika och dĂ€rför ville vi göra den hĂ€r boken tillsammans. Vi hoppas att boken erbjuder nĂ„t nytt jĂ€mfört med gamla vĂ€vböcker dĂ€r det ofta Ă€r ganska strikt och inte sĂ€rskilt kreativt eller konstnĂ€rligt. Med den hĂ€r boken vill vi öppna upp för att vĂ€vning Ă€r fritt och att det Ă€r helt ok att tĂ€nka annorlunda. Vi skriver om allt ifrĂ„n hur du kan vĂ€va dina egna vĂ„ffelhanddukar i stĂ€llet för att köpa dem pĂ„ H&M Home, till hur du tar din egen skiss till ett vĂ€vmönster. Det Ă€r en ny handbok i vĂ€vning som ska funka för nybörjare men ocksĂ„ redan aktiva vĂ€vare som vill ha inspiration.



Du Àr en del i Studio Supersju. Vad Àr det?

Studio Supersju en vĂ€vgrupp som jag tillsammans med sex andra vĂ€vare startade 2016. Vi ville ge samtida vĂ€vning ett ansikte utĂ„t. Gruppen bestĂ„r av Siri Pettersson, Arianna E.Funk, Vega MÀÀttĂ€ Siltberg, Miriam Parkman, Mirjam Hemström och Ia Centerhall. Vi vill verka för vĂ€vning som nyskapande tradition och jobbar tillsammans med utstĂ€llningar, pop up:er, open studios och utstĂ€llningar. Vi Ă€r sju vĂ€vare med helt olika sĂ€tt att vĂ€va och med vĂ€ldigt olika uttryck. Vi tĂ€nkte att om man vill ta sig nĂ„gonstans sĂ„ Ă€r det lĂ€ttare att göra det ihop. Det visade sig vĂ€ldigt fort att det ju var mycket enklare att fĂ„ uppmĂ€rksamhet som grupp Ă€n som individer. Man ser mer och mer hur textil och konsthantverk kommer tillbaka i och med hela klimatkrisen och allt som hĂ€nder i vĂ€rlden. De som nu frĂ„gar ”Va, vĂ€ver du? Men hur gĂ„r det egentligen?”, de har inte hĂ€ngt med. Det kĂ€nns bara sĂ„ givet att göra just nu.


*Algots, egentligen Algot Johansson AB, var en tillverkare och försÀljare av konfektion frÄn BorÄs som fanns mellan 1907 oh 1977.


 


Den hÀr intervjun Àr en del av en artikelserien TrÄd fanzine. TrÄd Àr ett fanzine om svenska makers och doers. Samtida modeskapare, konstnÀrer, branschfolk och entreprenörer intervjuas om sitt arbete, sina projekt eller tankar. TrÄd gör nedslag i de strömningar och rörelser som frÀmjar kreativitet, personlig stil och hÄllbarhet. TrÄd började som ett handgjort fanzine och Àr nu en blogg som drivs av Jennie Dahlén. Roger Olsson fotograferar.

57 views0 comments
bottom of page