top of page

Maska - en revolt mot dÄlig kvalitet

Updated: Mar 21, 2021

Maria Svensson hade lĂ€nge tyckt att det saknades ett mĂ€rke som förenade en samtida form och hög kvalitet inom stickade klĂ€der. År 2009 var det antingen akryl och nylon, eller för damiga plagg som fanns till buds. Sedan dess driver hon mĂ€rket Maska vars mĂ„l Ă€r att utrota dĂ„lig kvalitet!



Beskriv MASKA med nÄgra ord

MASKA stÄr en obesvÀrad, subtil och ren, men ÀndÄ sofistikerad stil. I vÄr design finns en lek med kontraster mellan material och form, mellan maskulint och feminint och mellan strukturer och ytor. Kvalitet och bra material Àr oerhört viktigt, en hÄllbar produktion en sjÀlvklarhet och vi försöker ha en tillgÀnglig prisnivÄ.


Vad inspirerar er?

All konst och kultur som Ă€r sĂ„ bra att man tappar andan. NĂ€r man ser nĂ„got som Ă€r sĂ„ fantastiskt att det övertrĂ€ffar alla förvĂ€ntningar, nĂ„got som kĂ€nns bortom det verkliga och det man dittills visste om – den kĂ€nslan inspirerar alltid. DĂ„ blir vi peppade att göra nĂ„got lika bra, nĂ„got som ger samma djupa glĂ€dje till andra. Och sĂ„ vissa andra designföretag som APC, Dries van Noten och CĂ©line som vi tycker Ă€r riktigt bra, inspirerar ocksĂ„, var och en pĂ„ sitt sĂ€tt. Ett visst material och tyg kan ocksĂ„ inspirera mycket. NĂ€r man tar pĂ„ nĂ„got och direkt kĂ€nner vad för plagg det borde bli, men det Ă€r pĂ„ en mer konkret nivĂ„. Vi inspireras ocksĂ„ av den miljö vi verkar i: bland konstnĂ€rer, fotografer, möbeldesigners och inredningsarkitekter pĂ„ Tredje LĂ„nggatan i Göteborg. Vi sitter i ett kollektiv som i sin tur finns i ett hus med mĂ„nga liknande verksamheter.


Person du/ni mött som varit betydande i ert skapande?

Mormor och farmor som bÄda var sömmerskor. Mormor som drev syfabrik i BrÀmhult i BorÄs. Deras sparsamhet och lÄngsiktighet har pÄverkat mig mycket. Jag respekterar arbetet bakom plaggen otroligt mycket och vill skapa meningsfullt arbete för de som tillverkar plaggen. Jag vill ge uppdraget att tillverkar plagg att kÀnna stolthet över och dÀr en yrkesskicklighet kommer till sin rÀtt. SÄdana jobb vill ju alla ha.


Vem Àr det som bÀr er design?

VÄr kundgrupp Àr bred, med kvinnor i Äldrarna 20 och uppÄt. Men det Àr förvÄnansvÀrt mÄnga arkitekter och kreativa akademiker. Alla som uppskattar kvalitet och en hÄllbar stil Àr vÄra kunder och alla som tycker om och förstÄr vad vid gör Àr vÄra drömkunder.


Hur kommunicerar ni för att fÄ fram ert mÀrke/er design i det massiva flöde konsumenten tar del av idag?

För oss kommer alltid produkten först och det Àr den som ska förmedla vad vi stÄr för. Vi har vÀldigt mÄnga engagerade kunder som gÀrna rekommenderar oss vidare, vilket Àr underbart. Det Àr den kommunikation som vi tycker allra mest om. Mycket av kommunikationen kommer genom positiva butiksÀgare, nöjda kunder och genom sociala medier och press. Vi har inte lagt den största kraften pÄ marknadsföringen utan pÄ produktutveckling och design. Det gör att genomslaget inte blir snabbt, men det som uppstÄr blir helt Àkta och hÄllbart och inte en hype.

Hur förhĂ„ller ni er till ordet ‘trend’?

Vi Àr inte sÄ intresserade av trend utan av stil. Trend Àr motsatsen till hÄllbarhet. Samtidigt mÄste alla som arbetar med design förhÄlla sig till trenden, vare sig det Àr genom att följa den eller sÀtta sig emot den. Vi Àr för en hÄllbar stil och god stil Àr för alltid. Vi vill inte leda trenden eller diktera ett visst utseende. Vi vill att kvinnor ska anvÀnda vÄra klÀder för att skapa sin egen trend och stil. Maskas plagg Àr orden, och med dessa kan alla skriva sin egen berÀttelse. Men vem vet, kanske Àr vi den nya trenden?


Vad Àr drivkraften i ert arbete?

Ett korstÄg mot dÄlig kvalitet och för bÀttre plagg! Att dela glÀdjen av vÀlgjordhet och njutningen vi upplever av utsökta material. Att bli bÀttre och bÀttre Àr ocksÄ en mycket stor drivkraft.


Vilka vÀrden arbetar ni med i er design, produktion, kommunikation?

Hantverk, material och produktionen Àr mycket viktiga. God design Àr inte den som enbart ser bra ut pÄ bild utan den som förbÀttrar nÄgons liv, och gÀrna förbÀttrar livet för de som arbetar med produktionen ocksÄ. Det Àr osÀkert om vi lyckas kommunicera detta, men det Àr viktiga vÀrden för oss.


Hur tÀnker ni kring val av kvalitéer och fÀrger i er produkt?

Att leta rÀtt material Àr en del av designprocessen som vi lÀgger enormt mycket tid pÄ. Vi Äker pÄ mÀssor i Florens och Paris för att hitta rÀtt garner och tyger till varje modell. VÄra designers har alla haft fantastisk kÀnsla för fÀrg och vÄra leverantörer Àr mycket skickliga pÄ fÀrgning. VÄra vackra förger och nyanser Àr nÄgot som vi blivit kÀnda för. Vi har fantastiska mélanger som kedjorna inte kan konkurrera med. Det gÄr inte att göra billigt.


Vad tÀnker ni kring hÄllbarhet i dessa dagar dÄ konsumenten blir alltmer medveten?

Det Àr helt centralt för oss och nÄgot vi arbetat med frÄn starten. Att arbeta sÄ hÄllbart man bara kan Àr en moralisk skyldighet. Sedan finns alltid en balansgÄng mellan hÄllbarhet och tillgÄng pÄ material. Det Àr inte priserna som Àr problemet, utan att det finns sÄ litet utbud av ekologiskt odlade tyger och att de minimikvantiteter man fÄr köpa mÄnga gÄnger Àr mycket höga. HÄllbarhet har mÄnga dimensioner och handlar inte bara om produktionsförhÄllanden. Man mÄste ocksÄ tÀnka pÄ att anvÀnda rÀtt material för rÀtt plagg och att plaggen ska ha en lÄng livslÀngd. VÄr filosofi har alltid varit att om man ska ta sig rÀtt att förbruka resurser och andras arbete sÄ mÄste man göra sitt yttersta för att göra en produkt som Àr sÄ bra den bara kan bli och hÄller som lÀnge. Allt annat vore otÀnkbart.


Text: Jennie Johansson

Foto: Esben BĂžg Jensen


Vill du lÀsa om fler modeföretag som utmanar i modebranschen? intervjuerna med A new Sweden, Studio Heijne och Deadwood Leather.

 

Den hÀr intervjun skrevs 2015 och Àr hÀmtad ur det första numret av TrÄd fanzine. TrÄd Àr ett fanzine om svenska makers och doers. Samtida modeskapare, konstnÀrer, branschfolk och entreprenörer intervjuas om sitt arbete, sina projekt eller tankar. TrÄd gör nedslag i de strömningar och rörelser som frÀmjar kreativitet, personlig stil och hÄllbarhet. TrÄd började som ett handgjort fanzine och Àr nu blogg som drivs av Jennie Dahlén. Roger Olsson fotograferar.

34 views0 comments
bottom of page